Odav­no je raz­bi­je­na za­blu­da da se ša­ran zi­mi uop­šte ne hra­ni i da ga je ne­mo­gu­će uhva­ti­ti na le­ga­lan na­čin. Za­hva­lju­ju­ći mo­der­nom pri­stu­pu, ali i sve do­stup­ni­joj kva­li­tet­ni­joj ri­bo­lo­vač­koj ode­ći i obu­ći, ra­ste broj onih ko­ji se to­kom svih 12 me­se­ci nad­mu­dru­ju sa vo­de­nom li­si­com«. A za uspeh u to­me po­treb­no je do­sta str­plje­nja, ma­lo tru­da i vo­đe­nje ra­ču­na o ne­ko­li­ko bit­nih stva­ri

Do pre dva­de­se­tak go­di­na va­ži­lo je da se ša­ran ne mo­že ci­lja­no lo­vi­ti zi­mi, od­no­sno da se tad ne kre­će i ne je­de, te je ma­lo ko po­ku­ša­vao da ga lo­vi u to do­ba go­di­ne. Me­đu­tim, na­pre­dak u is­pi­ti­va­nju ri­bljih na­vi­ka i u pro­iz­vod­nji ma­ma­ca ot­klo­ni­li su tu za­blu­du, jer se ja­sno po­ka­za­lo da je ša­ran ak­ti­van i u hlad­ni­jim me­se­ci­ma, do­du­še ma­nje ne­go u to­pli­jim, ali do­volj­no da se mo­že ve­o­ma uspe­šno pe­ca­ti, uz ne­ko­li­ko bit­nih raz­li­ka u pri­stu­pu u od­no­su na ri­bo­lov u pu­noj se­zo­ni.

Saran

Za­hva­lju­ju­ći tek­sto­vi­ma ob­ja­vlji­va­nim po­čet­kom pro­šle de­ce­ni­je, u ko­ji­ma je pro­sla­vlje­ni srp­ski ri­bo­lo­vac To­mi­slav Po­po­vić pi­sao o zim­skom pe­ca­nju ša­ra­na na ne­mač­kim vo­da­ma, pre sve­ga na re­ci Ne­kar, za­in­te­re­so­vao sam se za taj po­ma­lo eks­trem­ni na­čin pe­ca­nja. Sa­ma po­mi­sao na oba­lu oko­va­nu sne­gom ili mra­zom u ju­tar­njim ča­so­vi­ma, mir, ti­ši­nu i oba­le bez lju­di, što sve zi­ma do­no­si, bu­di­la je u me­ni neo­bič­no lep ose­ćaj. Sa svo­jim zim­skim ša­ran­džij­skim eks­pe­ri­men­ti­ma po­čeo sam na ka­na­lu DTD, Du­na­vu i je­ze­ru u Čo­no­plji. Na­rav­no, ti pr­vi po­ku­ša­ji bi­li su pot­pu­no bez­u­spe­šni i tre­ba­lo je da po­tro­šim mno­go tru­da i sa­ti na vo­di ka­ko bih shva­tio ko­je su to ključ­ne raz­li­ke iz­me­đu zim­skog ri­bo­lo­va i onog u to­pli­jim de­lo­vi­ma go­di­ne. A naj­kra­će re­če­no, iako je sva­ka vo­da pri­ča za se­be, ge­ne­ral­no su naj­va­žni­je one u po­zi­ci­ji, pri­hra­ni i mam­cu.

IZ­BOR PO­ZI­CI­JE, pre­ma mom mi­šlje­nju, i ina­če je naj­va­žni­ja stvar u ša­ran­skom ri­bo­lo­vu, a da je ta­ko na­ro­či­to ja­sno po­sta­je zi­mi, jer je kre­ta­nje ri­be sma­nje­no, pa mo­ra­mo po­ku­ša­ti da je što pre­ci­zni­je lo­ci­ra­mo i na taj na­čin iz­beg­ne­mo da sa­ti­ma se­di­mo kraj šta­po­va če­ka­ju­ći na »po­tez«. Ša­ran zi­mi tra­ži mir­ni­je de­lo­ve: na re­ci – one gde sna­ga to­ka ni­je to­li­ko ja­ka, a na svim vo­da­ma – one gde uti­caj ve­tra na stru­ja­nje ni­je iz­ra­že­no. Na re­ci on ne mo­ra sa­da bi­ti u naj­du­bljem de­lu, ali su mu sva­ka­ko in­te­re­sant­ne zo­ne gde je tok spo­ri­ji ne­go u oko­li­ni i gde ima za­klo­na, pri­rod­nih ili ve­štač­kih. Tre­ba ga po­tra­ži­ti kod oštri­jih reč­nih kri­vi­na, ka­me­nih špor­ni, li­ma­na, ostr­va, zi­mov­ni­ka, pre­vod­ni­ca, mo­sto­va, da­kle svu­da gde ne­što skre­će reč­ni tok, usled če­ga se for­mi­ra­ju de­lo­vi sa sla­bi­jim stru­ja­njem vo­de. Osim što će na ta­kvim me­sti­ma ša­ran za kre­ta­nje tro­ši­ti ma­nje ener­gi­je, na nji­ma mo­že lak­še da pro­na­đe pri­rod­nu hra­nu. Isti­na je da je ri­bi to­kom zi­me po­tre­ba za hra­nom mno­go ma­nja, ali ipak po­sto­ji.

Kad je o je­ze­ri­ma reč, bi­lo da su »di­vlja« ili »ko­mer­ci­jal­na«, ša­ran će na nji­ma tra­ži­ti po­zi­ci­je za­šti­će­ni­je od ve­tra i bi­će na ob­ron­ci­ma spru­do­va, uz oba­lu – uko­li­ko je du­bi­na ma­lo ve­ća, za­tim uz po­to­plje­na sta­bla, be­ton­ske bra­ne i sl. Sma­tram da je pra­vil­no lo­ci­ra­nje ove ri­be zi­mi 50 od­sto uspe­ha; 40% od­la­zi na pri­hra­nu i ma­mac, a sa­mo 10% či­ne pri­bor i sre­ća.

VE­LI­KI DEO PO­SLA oba­vljen je sa­mim lo­ci­ra­njem ri­be, me­đu­tim pre­o­sta­je onaj dru­gi deo, mno­gi­ma sla­đi i za­ni­mlji­vi­ji, a to je iz­bor tak­ti­ke hra­nje­nja, kao i mam­ca ko­ji će se na­ći na udi­ci, tj. dla­ci. Zi­mi nam je po­treb­no mno­go ma­nje pri­hra­ne ne­go u dru­gim de­lo­vi­ma se­zo­ne. Tre­ba vo­di­ti ra­ču­na i o to­me da je me­ta­bo­li­zam ri­be uspo­re­ni­ji i da će hra­nu va­ri­ti du­že... (-Ceo tekst mo­že­te pro­či­ta­ti u Ri­bo­lo­vu br. 470/471-)