Time što su digitalni foto-aparati gotovo potpuno zamenili analogne, znatno se uvećao ionako veliki broj ribolovaca koji snimcima redovno beleže interesantne prizore sa vode. Zato smo odlučili da na sajtu damo više prostora ribolovačkoj fotografiji. Za početak objavljujemo mini-feljton namenjen svima onima koji žele da nauče kako da naprave što bolju sliku i kako da im uspomene sa pecanja budu življe, lepše, pa time i draže.
Pojavom digitalnih foto-aparata, fotografisanje u prirodi je postalo jednostavno, brzo, jeftino i dostupno velikom broju ljudi. Mi ribolovci smo ovim tehnološkim napretkom dobili priliku da zabeležimo razne čarolije trenutka, koje su u ribolovu česte. A potreba za fotografijama sa pecanja je porasla i širenjem pokreta »uhvati i pusti«, budući da je ribolovačka strast kod mnogih takva da prosto traži da se rezultati pokažu. A to, ukoliko ribu vratimo u vodu, nije moguće bez fotografije.
Ribolovačka strast se ne smanjuje sa promenom godišnjih doba, niti sa lovostajem. Fotografija nam uz pomoć mašte daje priliku da i onda kada ne možemo da idemo na pecanje uronimo u omiljenu čaroliju, kroz žive slike sa vode, sačuvane u računaru. Izreka da slika govori više nego hiljadu reči je tačna, ali samo onda kada je fotografija načinjena tako da je zaista rečita. A da bismo je takvom načinili, moramo se držati nekih osnovnih pravila.
Prvo od njih je da se sva pravila mogu kršiti, što je čak i poželjno, ali tek nakon što ih savladamo, jer tek tada možemo da ih kršimo na kreativan način.
Potpuni amater, čije se ambicije zadovoljavaju pravljenjem snimka koji je oštar i osvetljen koliko treba, može koristiti automatski režim rada. Ali onaj ko želi da ode korak dalje i da unese vlastitu kreativnost u ovaj proces, tj. da pravi snimke koji će nositi njegov lični pečat, mora savladati osnovna podešavanja, tj. naučiti kako se menjanjem tri ključna elementa utiče na konačni rezultat koji aparat beleži nakon pritiskanja okidača. Najlakše ćete ih razumeti ako pogledate priloženu fotografiju kojom ih je jedan naš kolega sa engleskog govornog područja prikazao i potom pročitate objašnjenje.
1. Brzina okidača (eng. shutter speed) jeste vreme koje zavesica koja zaklanja senzor provede podignuta. Od toga KOLIKO DUGO će ona biti u tom položaju zavisi koliko će svetla pasti na senzor, tj. da li će ga biti dovoljno, te da li će ga biti toliko da fotografija bude »zamrznuta« ili će imati »mekoću«.
2. Aperatura (eng. aperture) je otvor blende. Ova funkcija određuje KOJA ĆE KOLIČINA svetla ući kroz objektiv. Uz to, pomoću ove funkcije se reguliše dubinska oštrina fotografije. Ukoliko je otvor blende veliki, objekat koji se fotografiše će biti oštar, a sve iza njega će biti blago zamućeno. Ukoliko je otvor blende mali, sve će biti oštro. Ovaj efekat može se dobiti na još jedan način, o kome ćemo nešto više reći kasnije.
3. ISO vrednost je osetljivost (KAPACITET) senzora (tj. filma, kod analogne fotografije). Što je ISO vrednost veća, senzor će biti osetljiviji na svetlo, pa će moći da za kraće vreme zabeleži fotografiju.
Jedna od osnovnih preporuka koje će iskusan fotograf dati kolegi koji tek ulazi u tajne ove umetnosti jeste da uvek treba zamisliti buduću fotografiju bar delić sekunde pre nego što okinemo, jer to po pravilu donosi bolju kompoziciju snimka, a kompozicija je scenografija fotografije. Svako se uvežba posle nekog vremena da traži oblike i linije onog što fotografiše. Linije i oblici su gradivni materijal svake fotografije. Pri tom treba imati u vidu nekoliko činjenica koje nepogrešivo vode do bolje i efektnije fotografije:
a) Oko ogromne većine ljudi sliku posmatra s leva na desno, pa o tome valja voditi računa pri kreiranju kompozicije.
b) Treba izbegavati centralni kadar, jer se tako dobijaju monotone i jednolične fotografije. A opet, postoje situacije kad je centralni kadar jedini logičan. No njihovo prepoznavanje je stvar osećaja, koji se stiče isključivo praksom.
c) Linija horizonta ne treba da bude tačno na sredini fotografije, jer je mozak podsvesno beleži kao dosadnu.
d) Ono što vidimo okom je trodimenzionalno. Fotografije su dvodimenzionalne. Zato smo često razočarani snimkom koji je neinteresantan, iako je prizor koji smo slikali bio prelep.
Fotografiji možemo dati još jednu dimenziju kroz kadriranje. Stoga je potrebno imati tri plana – prednji, srednji i zadnji. Prednji i srednji plan se mogu stapati, ali to je stvar iskustva i prakse.
e) Sve što nije u funkciji onog što je tema fotografije treba nemilosrdno ukloniti iz kadra. Kad to nije moguće odmah prilikom slikanja, sasvim je ispravno učiniti to kasnije u fotošopu, koji zapravo nije ništa drugo do mračna komora za digitalne fotografije. Sa fotografije mora biti uklonjeno baš sve što odvlači pažnju. Najčešća greška je ona kada se iza ribolovca kroz granje u milion tačkica probija nebo. To toliko odvlači pažnju, da će samo prijatelji ribolovca da vide njega i ulovljenu ribu. Oni koji ga ne poznaju lično videće samo to granje i nebo koje se probija. Ovo se može anulirati zamućivanjem pozadine, takozvanim bokehom. Isto važi i za prenatrpane fotografije, na kojima ima nepotrebnih detalja, koji nisu u funkciji željene priče.
f) Ljudsko oko najviše voli oblike latiničnog slova S. Zatim dijagonale, krivine, vertikale pa horizontale, tim redosledom. Horizontale na čoveka deluju umirujuće, vertikale su dinamične, dijagonale krajnje uzbudljive, a linije u obliku slova S su linije lepote.
g) Objekti koji se kreću treba da budu tako u kadru da se kreću u pravcu praznog prostora.
h) Ako je radnja fotografije vertikalna, onda treba praviti vertikalni kadar. Ukoliko je radnja horizontalna, onda horizontalni.
i) Kad fotograf nije siguran kako da formira kadar, onda se ceo prostor ispuni (ako je to moguće) glavnim predmetom fotografije. Kad se ne zna kako, onda neka bude veliko.
j) U ribolovu je uvek dobro slikati predeo i vodu, kolegu ribolovca, ako je moguće u akciji, a ne samo ulovljenu ribu. Tako dobijamo kompletniji zapis, bolje hvatamo sveukupnu atmosferu i kasnije možemo evocirati doživlja u celosti. (-Nastaviće se-)