Ne treba čovek da bude veliki stručnjak ni za ihtiologiju ni za ribolov da bi rekao da se priroda i ponašanje riba menjaju i da se mnoge vrste u našim vodama ne mreste onda kada ih je zabranjeno loviti Ali uprkos tome čini se da je gotovo nemoguće makar i otpočeti iole ozbiljniji društveni dijalog o eventualnim promenama
Verujem da je skoro svako ko je u poslednjih tridesetak godina pokušao da ukaže na neko loše sistemsko rešenje u vezi sa zaštitom ribljeg fonda odnosno upravljanjem ribolovnim vodama, bilo da se obratio resornom ministarstvu ili velikim korisnicima, tj. javnim preduzećima, dobio jedan od dva odgovora kojima birokratski aparat u startu odbija maltene svaku mogućnost da se ma koje jednom usvojeno rešenje i minimalno promeni, odnosno da se makar razmotri neki predlog i argumentacija kojom je on potkrepljen, bez obzira na potencijalno pozitivne efekte drugačijeg rešenja i nezavisno od toga koliko bi njegova primena eventualno bila zahtevna.
NAJČEŠĆE OBJAŠNJENJE KOJE ĆE OVDAŠNJI prosečni birokrata za to promptno odbijanje dati uglavnom se svodi na tvrdnju da bi predložena promena tražila menjanje Zakona o zaštiti i održivom korišćenju ribljeg fonda. A menjanje svakog zakona u Srbiji, pa i tog, je li, veoma je ozbiljan posao, kom se ne može pristupati svaki čas i kad god se nekim nedovoljno bitnim »političkim i društvenim subjektima« (pojedincima, opoziciji, ribolovcima, ekolozima, skupljačima lekovitog bilja, naučnim i stručnim ustanovama itd.) ćefne, već samo onda kad to odgovara nekoj uticajnoj osobi iz vlasti, jer se samo u tom slučaju može postići da neki predlog zakona uopšte bude izrađen, pa stavljen na dnevni red republičke skupštine i potom izglasan.
AKO ONAJ KO NEKU PROMENU PREDLAŽE kojim slučajem zna da njena realizacija ne traži izmenu zakona već eventualno samo donošenje podzakonskog akta, tj. odluke koju ministar potpiše nakon što mu stručne službe ministarstva koje vodi objasne zašto to treba da uradi, onda će mu birokratija po pravilu servirati odgovor B – da je važeće rešenje doneto posle dugogodišnje ili barem višemesečne sveobuhvatne analize svih aspekata i mogućnosti, te nakon brojnih konsultacija sa svim bitnim faktorima i po pribavljanju mišljenja uglednih stručnjaka i naučnih radnika; te da je s obzirom na to nemoguće da ono nije valjano i da bi ga trebalo menjati.
BAŠ TAJ »ODGOVOR B« DOBIO JE U POSLEDNJIH petnaestak godina svako ko je pokucao na bilo koja vrata kako bi probao da bilo kome od onih kojima je zaštita ribljeg fonda posao objasni da bi možda trebalo razmotriti mogućnost da se promene termini lovostaja za neke vrste riba, tj. perioda u kom je zabranjeno ne samo odnositi ih već ih i ciljano pecati. Koliko god da dobije primera koji dokazuju da usvojeni termini zabrana nisu najbolji, birokrata koji se s pitanjem o mogućnosti promene suoči grozničavo će se boriti kako bi našao način da izbegne da se ono makar i otvori.
A da se ono može postaviti za mnoge vrste koje plivaju našim vodama i da bi i te kako imalo smisla da se termini menjaju, videli smo ovog proleća širom zemlje na mnogim vodama i s raznim ribama. Recimo, na području Kraljeva je skobalj u Ribnicu i druge pritoke Ibra radi mresta ulazio čak i pre 15. aprila, kada je počeo lovostaj na njega (i na klena, ploticu, mrenu, deveriku, protfiša i bucova). To znači da je zapravo u periodu kada se mrestio bilo sasvim legalno pecati ga i odnositi (uz poštovanje dnevne kvote i minimalne mere), a da će skobaljaši na tom terenu, a izvesno i na mnogim drugim, biti na prinudnoj šestonedeljnoj pauzi zbog mresta koji je završen velikim delom ako ne i u potpunosti još pre nego što je trebalo da počne (po onima koji su propisali lovostaj za period od 15. aprila do 31. maja).
NA OSNOVU VLASTITOG NEPOSREDNOG uvida mogu da potvrdim da se praktično ista stvar ove godine desila s bucovom, a u većoj ili manjoj meri događala se i ranijih sezona. U poslednjih 7-8 dana pred zabranu lovio sam tu ribu na dva terena na Dunavu i na jednom terenu na Tamišu i svuda uhvatio i video upecane brojne polno zrele ribe te vrste čiji su stomaci bili prazni, što je nedvosmisleno ukazivalo na to da su proces reprodukcije obavile onda kada im je za to bilo vreme a ne onda kada je to Naredbom o merama za očuvanje i zaštitu ribljeg fonda predviđeno. Isto tako, više kolega zapazilo je i da su loveći soma ili štuku u aprilu sporadično dobijali smuđeve iz čije je konstitucije bilo izvesno da su se izmrestili. I da ne bude ni najmanjeg nesporazuma, niko od gorepomenutih koje poznajem nije tvrdio to što je tvrdio zato što je zadržao bilo koju ribu pa je za to »iskukavao« nekakvo naknadno odobravanje. Svi ti ljudi objavljivali su na društvenim mrežama i internet forumima ili javljali našoj redakciji kako stoje stvari, tvrdim bez dileme, baš zato što se nadaju da bi takvi na gomilu skupljeni argumenti mogli biti dovoljni da se konačno nadležni pozabave pitanjem termina zabrana.
A TI TERMINI NISU NITI BI TREBALO da budu nešto nepromenljivo. Ubeđen sam da bi velika većina ljudi koji plaćaju dozvolu da bi pecali u Srbiji razumela i s odobravanjem prihvatila odluku da se vreme početka i kraja lovostaja za različite vrste pa čak i za različita područja određuje ne jednom zauvek već svake godine u skladu s vremenskim i hidrološkim prilikama.
Istina je da bi u slučaju da se pređe na princip »kliznih« lovostaja, tj. da se termin njihovog početka i kraja menja od godine do godine, bilo posla i za stručne službe resornog ministarstva (zaštite životne sredine) i pokrajinskog sekretarijata i za stručna lica korisnika voda i za ribočuvare, pa i za medije i državnu administraciju koji bi informacije trebalo da pravovremeno i sistematično objavljuju, kako bi one doprle do svih na koje se odnose.
Možda bi bilo i malo »šlajfovanja« dok se ribolovci ne bi navikli na to da neke zabrane više nisu (svake godine) onda kada su uvek bile, ali nema nikakvog razloga da mislimo da bi ti problemi bili veći od onih (kojih praktično i nije bilo) kada su 2009. uvedeni lovostaji za belu ribu i bucova i minimalne mere za mnoge vrste koje ranije nisu bile zaštićene na taj način. Ali ništa od toga ne bi trebalo da bude problem i teškoća, već potpuno normalna stvar i redovan posao, kao što je redovan posao da se zalivaju biljke u sušnom periodu, da toplane koje su prestale s radom ponovo počnu da greju u slučaju iznenadnih hladnoća, da se čiste putevi od snega i leda preko zime, da se gase šumski požari preko leta odnosno da se vodi računa o tome da ne izbiju itd.
SVE U SVEMU, KAO I MNOGI drugi ribolovci s kojima sam pričao na ovu temu poslednjih godina, meseci i nedelja, verujem da bi se to moglo uraditi i da bi bilo od koristi za ribolovce, državu Srbiju, a šire gledano u većoj ili manjoj meri i za ostale građane. Znam da nije previše komplikovano i da ima i stručnjaka (naučnika) i korisnika koji bi se s tim složili, bez obzira na to što bi za korisnike to značilo još jedan potencijalni tinjajući konflikt s (nesavesnim) delom kupaca njihovih dozvola. Glavno pitanje, dakle, za početak je kako preskočiti prepreku u vidu birokratske inertnosti i učmalosti, koja stoji na putu promeni za opšte dobro. Ako neko zna odgovor na ovo, neka mi se što pre javi. ... (-Tekst originalno objavljen u listu Ribolov br. 610-)