Ve­ći­na ri­bo­lo­va­ca ko­ji iole pa­žlji­vi­je pra­te si­tu­a­ci­ju na po­lju pri­bo­ra i opre­me pri­me­ti­la je da na tr­ži­štu ima ne­u­po­re­di­vo ma­nje pro­iz­vo­da ne­go rob­nih mar­ki, tj. da se mno­ge ma­ši­ni­ce, šta­po­vi, tor­be, ša­to­ri, va­ra­li­ce itd. pro­da­ju pod vi­še na­zi­va, po­ne­kad sa mi­nor­nim iz­me­na­ma, a če­sto i bez njih. Šta se tu de­ša­va i ka­ko je do to­ga do­šlo?

 

proizvodjaciVeć vi­še pu­ta smo u tek­sto­vi­ma o pri­bo­ru za ri­bo­lov spo­mi­nja­li poj­mo­ve kao što su »pro­iz­vo­đač«, »rob­na mar­ka«, »OEM« itd. U ne­ka ra­ni­ja vre­me­na, pro­iz­vo­đa­či su za­i­sta i bi­li pro­iz­vo­đa­či u bu­kval­nom smi­slu te re­či. D.A.M, Sha­ke­spe­a­re, Mitchell, Ryobi i osta­li su ima­li sop­stve­ne po­go­ne, raz­voj­ne cen­tre i fa­bri­ke u ko­ji­ma su pra­vi­li ri­bo­lov­ni pri­bor. Me­đu­tim, na­gla pro­me­na glo­bal­nih eko­nom­skih i po­li­tič­kih pri­li­ka do­ve­la je prak­tič­no sve ta­da­šnje pro­iz­vo­đa­če u ve­o­ma ne­za­vid­nu si­tu­a­ci­ju. Usled ge­ne­ral­nog iz­me­šta­nja pro­iz­vod­nje u ze­mlje sa jef­ti­nom rad­nom sna­gom, kva­li­te­tan i po­uz­dan pri­bor iz­ra­đi­van u raz­vi­je­nom sve­tu je po­sta­jao sve sku­plji zbog enorm­nog po­ra­sta tro­ško­va nje­go­ve – kad je o ko­li­či­na­ma reč – sve skrom­ni­je pro­iz­vod­nje. U ta­ko pro­me­nje­nim uslo­vi­ma po­slo­va­nja, raz­li­či­ti pro­iz­vo­đa­či mo­ra­li su da se pri­la­go­đa­va­ju no­vim kre­ta­nji­ma. Na­ža­lost, ve­ći­na onih pra­vih i po­zna­tih bi­va­la je na­po­slet­ku pri­nu­đe­na da ob­u­sta­vi pro­iz­vod­nju, ode u ste­čaj ili po­sta­ne vla­sni­štvo na­ra­sta­ju­ćih glo­bal­nih kor­po­ra­ci­ja, ko­je su če­sto bud­za­što ku­po­va­le po­zna­ta ime­na i ve­što ko­ri­sti­la nji­hov ugled za sti­ca­nje pro­fi­ta.

Ka­ko je vre­me pro­la­zi­lo, do­šli smo u si­tu­a­ci­ju da su od pra­vih pro­iz­vo­đa­ča, u naj­ve­ćem bro­ju slu­ča­je­va, osta­la sa­mo ime­na, dok oni sa­mi ne pra­ve pri­bor sa­mo­stal­no, već u okvi­ru glo­bal­nih kom­pa­ni­ja, ko­je odav­no ne po­slu­ju na na­čin na ko­ji se ne­ka­da ra­di­lo.

Da­nas u sve­tu ri­bo­lov­nog pri­bo­ra vla­da, mo­gli bi­smo otvo­re­no re­ći, pri­li­čan ha­os ka­da su u pi­ta­nju poj­mo­vi kao što su »pro­iz­vo­đač«, »brend«, »rob­na mar­ka« itd. Obič­no je sko­ro ne­mo­gu­će ras­pe­tlja­ti šta od­no­sno ko sto­ji iza ne­kog na­zi­va, za­to što se naj­če­šće de­ša­va da jed­na fa­bri­ka pra­vi pri­bor za dru­gu kom­pa­ni­ju ko­ja ga pro­da­je sta­vlja­ju­ći na nje­ga ime ne­ke tre­će. Iako sam pot­pu­no sve­stan da tek­sto­vi ovo­ga ti­pa ni­ka­da ne mo­gu do kra­ja od­mo­ta­ti klup­ko i da će uvek pu­no de­ta­lja osta­ti ne­raz­ja­šnje­no, mi­slim da je bit­no ko­le­ga­ma ri­bo­lov­ci­ma ma­kar u osnov­nim cr­ta­ma ob­ja­sni­ti ka­ko tre­nut­no stva­ri funk­ci­o­ni­šu u sfe­ri pro­iz­vod­nje pri­bo­ra za ri­bo­lov.

TER­MIN »OEM« JE DA­NAS sve če­šće u upo­tre­bi, ali ne zna­ju svi šta on tač­no zna­či. Da­kle, »OEM« (što je skra­će­ni­ca od en­gle­skog »Ori­gi­nal Equ­ip­ment Ma­nu­fac­tu­rer«) je­ste, da to naj­pro­sti­je ka­že­mo, »pra­vi« pro­iz­vo­đač od­re­đe­nog de­la pri­bo­ra. OEM pro­iz­vo­đa­či uglav­nom su kraj­njim kup­ci­ma to­tal­no ne­po­zna­ti! Ne­po­zna­ti, za­to što su u 99 po­sto slu­ča­je­va nji­ho­vi po­go­ni na Da­le­kom is­to­ku, pr­ven­stve­no u Ki­ni. Si­gu­ran sam da vam ime­na po­put Ning­bo Ha­i­bo Mac­hi­nery Co, Ci­xi Ha­i­wei Tac­kle Co, Ci­xi Yule Fis­hing Tac­kle Co, Fos­han Nan­hai Zhongyu Co i slič­na ne zna­če ni­šta, bu­du­ći da za te fa­bri­ke ni­ka­da ni­ste ni ču­li. Isto­vre­me­no, u nji­ho­vim do­slov­ce ogrom­nim po­go­ni­ma pro­iz­vo­de se hi­lja­de ma­ši­ni­ca dnev­no! Na če­kr­ku na­pra­vlje­nom u ma kom od tih po­go­na ne­ma ni­ka­kvih nat­pi­sa ni­ti na nje­mu mo­že­mo na­ći ime pro­iz­vo­đa­ča. Ta­da na sce­nu stu­pa­ju fir­me ko­je na­ru­ču­ju od­re­đe­ne ko­li­či­ne ta­kvih ma­ši­ni­ca i obe­le­ža­va­ju ih svo­jim »zna­kom«, a to mo­že bi­ti ili na­ziv kom­pa­ni­je ili ime »rob­ne mar­ke« u nje­nom vla­sni­štvu. Tre­ba re­ći da po ovom prin­ci­pu da­nas funk­ci­o­ni­še prak­tič­no 90 pro­ce­na­ta fir­mi ko­je se na bi­lo ko­ji na­čin ba­ve pri­bo­rom za ri­bo­lov... (-Ceo tekst mo­že­te pro­či­ta­ti u Ri­bo­lo­vu br. 391/392-)