Na prometu nelegalno izlovljene ribe veći »igrači« zarađuju hiljade evra nedeljno, pa je i logično da svoju krininalnu aktivnost koja donosi toliku dobit tako organizuju da ih u njoj kontrolori teško mogu sprečiti bez pomoći MUP-a
Nije potrebno veliko poznavanje naše stvarnosti i sistema tzv. zaštite i održivog korišćenja ribljeg fonda, tj. upravljanja ribolovnim vodama u Srbiji, da bi bilo više nego jasno da same ribočuvarske službe, bez pomoći državnih organa, teško mogu da izađu na kraj sa svim vidovima krivolova. Ili, da budemo precizniji, da to zapravo vrlo izvesno ne mogu uopšte.
Razloga za to je više, a u suštini se sve svodi na to da mečku nije moguće uplašiti rešetom. Naime, kontrolori nisu ni opremljeni ni obučeni za borbu protiv »jačih« ribokradica, koje mogu zarađivati i četvorocifrene sume u evrima nedeljno, što ne biva bez pažljivo organizovane, brojne i skoro redovno naoružane ekipe spremne na sve, uključujući i fizičko nasilje.
Zbog toga širom sveta postoje različita rešenja, koja se u suštini svode na to da se zaštitom i kontrolom eksploatacije prirodnih resursa bave posebne službe ili formacije, koje mogu imati i jedinice parapolicijskog karaktera čiji su pripadnici i obučeni i opremljeni (pa i naoružani) tako da mogu da efikasno reše i ozbiljne probleme (tj. spreče i najteže oblike krivolova i svih drugih nelegalnih aktivnosti), a uz to imaju široka ovlašćenja i logističku i svaku drugu podršku raznih organa i institucija države čija dobra štite. Istovremeno, i regularna policija u mnogim zemljama, u sklopu svog redovnog rada pokriva i krađu ribe (divljači itd.) potpuno jednako kao što pokriva i svako drugo nelegalno otuđivanje ma čije imovine i njeno stavljanje u promet. Zahvaljujući tome, službama koje se bave kontrolom rekreativnog ribolova, naravno, ostaje mnogo lakši posao, a istovremeno svi znaju da u slučaju potrebe ribočuvari mogu brzo i lako dobiti pomoć ozbiljne službe čije pripadnike nije moguće tek tako zaplašiti niti im se fizički suprotstaviti odnosno izmaći njihovoj pažnji.
Do javnosti, nažalost, već dugo ne dolaze nikakve informacije o radu tzv. ekološke policije, tj. posebnog dela MUP-a zaduženog za pitanja zaštite životne sredine od raznih nelegalnih aktivnosti, o čijem smo formiranju svojevremeno pisali, tako da nije sasvim jasno šta se na tom planu dešava. Srećom, ipak ima makar naznaka nekih pozitivnih pomaka, jer osim nezvaničnih informacija o tome da neka ribočuvarska služba nije dobila traženu asistenciju (bilo s obrazloženjem: »Nemamo dovoljno ljudi« ili: »Nije to naš posao«) ima u poslednje vreme i primera da policija i bez posebnog poziva interveniše i da ona poziva ribočuvare kada naiđe na slučaj za koji proceni da je u njihovoj nadležnosti. U periodu između izlaska ovog i prethodnog broja Ribolova zabeležili smo dva takva slučaja, koja su se odigrala u razmaku od samo nekoliko dana.
Prvi od njih desio se kod Opova (južnobanatskog sela i administrativnog sedišta istoimene opštine kroz koju protiče Tamiš), gde su pripadnici MUP-a, tokom tzv. rutinske kontrole, u putničkom automobilu pronašli oko 100 kilograma razne ribe (štuke, šarana, deverike i tolstolobika) bez potvrde o poreklu, pa su, shvativši o čemu se radi, odmah pozvali ribočuvare, koji su brzo došli na lice mesta, zaplenili ribu i uzeli podatke potrebne za podnošenje prijave nadležnom sudu.
Malo severnije, u selu Kovačica, desilo se nešto slično. Tu su policajci krivolovce uhvatili na kanalu, nakon čega su kontaktirali ribočuvare Ribolovačkog saveza Vojvodine, a ovi su, budući da ta voda nije u njihovoj nadležnosti već je deo ribarskog područja kojim upravlja JP Vode Vojvodine, informaciju prosledili svojim kolegama iz te firme, koji su se odmah uključili i uradili u tom slučaju ono što je do njih (a što je već drugi takav slučaj u poslednje vreme na tom terenu).
Iako nema spora da ovakve informacije moraju radovati svakog poštenog ribolovca, ljubitelja prirode i savesnog građanina uopšte, sama činjenica da predstavljaju vest za novine ukazuje na to da su još uvek izuzetak mnogo pre nego pravilo. A trebalo bi da se podrazumevaju, kao što se podrazumevaju u svakoj državi koja istinski nastoji da bude uređena i ne bavi se raznim varijantama potkupljivanja građana tako što im omogućava da profitiraju od sopstvenih nelegalnih aktivnosti kako bi zatvarali oči pred svim drugim, već suzbija svaki vid kriminala, pa ne toleriše ni »kraduckanja« prirodnih resursa (između ostalog i zato što kraduckanje lako i brzo može da preraste u krađe ogromnih razmera, i to u sferama u kojima je tolerancija na lopovluk mnogo manja nego kada se radi o konzumnoj ribi).
Dobra stvar u ovome je to što sistematsko uključivanje policije kao stalnog (dodatnog) faktora zaštite ribljeg fonda načelno govoreći niti je komplikovano niti traži mnogo vremena, a bez ikakve sumnje bi pomoglo korisnicima ribarskih područja ali i svima nama kojima je u interesu bolja kontrola i rekreativnog i privrednog ribolova i efikasnija zaštita ribljeg fonda od onih kakve sada imamo. Ali sama potencijalna lakoća i brzina takve promene ne znače ništa ako nema volje da se ona sprovede. A o tome da li je zapravo ima ili ne, da budemo realni (sviđalo se to nekome ili ne), na osnovu pojedinačnih primera ne možemo ništa sa sigurnošću zaključiti. Za takvo nešto ipak je nešto drugačiji sistem upravljanja potreban mnogo više nego sama dobra volja savesnih pojedinaca. (-Tekst objavljen u listu Ribolov br. 605-)