Kočnica je jedan od delova čekrka koji je najređe angažovan, ali s obzirom na to da radi u momentima koji su za ribolovca najvažniji – dok na štapu ima ribu – izuzetno je bitno da bude pouzdana, dovoljno jaka i precizna. Kod stacionaraca je mehanizam drila smešten na prednjem ili zadnjem kraju, a ribolovci se često spore oko toga koja je varijanta bolja
Dugi niz godina je konstruktorima mašinica za ribolov najvažnije bilo da one budu dugotrajne i pouzdane. To se postizalo upotrebom kvalitetnih materijala i visokom preciznošću izrade. I zaista, kad je reč o snazi, izdržljivosti, robusnosti i trajnosti, stare mašinice su daleko nadmašivale današnje. Neko bi, zaključujući na osnovu gore rečenog, mogao pomisliti da su u svemu bile bolje, ali ih je bar jedan izuzetno bitan deo činio izrazito inferiornim u odnosu na savremene. To je bila takozvana frikciona kočnica.
POGLEDAJMO ČEMU TA KOČNICA SLUŽI i zašto je toliko bitna. Posle udarca i kačenja ribe, kočnica ima ulogu da na sebe preuzme sile koje deluju na mašinicu i da time rastereti pogonski mehanizam i rotor. Jednostavno, ako kočnicu podesimo kako treba, pre nego što ma koji deo pribora koji se nalazi između ribolovca i ribe strada zbog preopterećivanja, špulna pod pritiskom koji vrši riba počinje da se okreće, tako da se struna odmotava određenim tempom, što ujedno zamara ribu i omogućava njeno lakše savladavanje i vađenje. Zamislimo sada, na trenutak, da frikcione kočnice nema. Ako bismo u takvim uslovima zakačili krupnu ribu, bez okretanja špulne kojim ona otpušta strunu, a usled sila koje počinju da deluju, raste pritisak na štap, strunu, udicu i pogonski mehanizam mašinice, što u slučaju da je makar jedan od pomenutih delova nedovoljno jak, neizostavno dovodi do gubitka ulova, bilo zbog loma udice, pucanja strune, štapa, ili loma nekog dela mehanizma čekrka. Do gubitka ulova može doći i ako ništa ne popusti, zato što udica proseče usta ribe ili naprosto zbog neamortizovanog pritiska napravi veliku rupu na mestu uboda, što riba iskoristi da se oslobodi.
Kod već spominjanih mašinica starije generacije, frikciona kočnica je uglavnom bila na za današnje pojmove niskom nivou, tj. kočenje nije bilo baš nežno, jednolično i uvek pouzdano. Vremenom su konstruktori, ali i ribolovci, počeli da shvataju značaj dobre kočnice, koji je naročito porastao sa uvođenjem u upotrebu netegljivih upredenih struna, ali i modernih krutih varaličarskih štapova, pa i fluorokarbona, koji je tegljiviji od pletenica, no ipak osetno manje od najlona. Zato su poradili na kočionim mehanizmima, koji su unapređeni, pa su danas i na mašinicama niže klase (naravno, ne na onim najjeftinijim) precizniji nego što su bili na skupim modelima iz sedamdesetih ili sa početka osamdesetih godina, dok su na onim skupljim dovedene gotovo do savršenstva... (-Ceo tekst možete pročitati u Ribolovu br 430-)