Razne nezakačive montaže za varalice od meke gume sve su popularnije u svetskim razmerama. Jedna od najnovijih je tokio-rig (tokijska montaža), kod koje je olovo ispred udice, na kraju 6-7 cm dugog nosača od žice, što se pokazalo kao vema dobro rešenje u različitim uslovima i za lov više vrsta predatora
Većina naših ribolovaca teško prihvata nove tehnike, metode, mamce, prezentacije itd. Tek kada se uvere svojim očima u uspešnost nekog njima dotad nepoznatog pristupa, reše se eventualno da ga sami isprobaju. Ali i tada, ako ne da odmah neke bolje rezultate, vraćaju se tradicionalnim tehnikama, i ne pokušavajući da utvrde da li su možda negde pogrešili ili naprosto bili previše nestrpljivi, tj. imali prevelika očekivanja. To je pomalo čudno, jer zahvaljujući internetu svako može da prilično lako nađe mnoštvo informacija i video-klipova o raznim inovacijama u svim vidovima ribolova, pa i u varaličarenju, i da dozna šta se koristi u određenim uslovima, za koju ribu, sa kojim priborom, na koji način... Oni koji su spremni da malo istražuju nikada nisu imali bolje uslove sa stanovišta dostupnosti podataka, jer su mogućnosti za to praktično neograničene, a to koriste i proizvođači pribora da nove tehnike, pribor i sve ostalo globalno predstave na vrlo efikasan način, tako da se može reći da pecaroških novotarija nikada nije bilo više.
JEDNA OD NJIH, koju sam u poslednjih nekoliko meseci u više navrata isprobavao, jeste tokio-rig (tokijska montaža). Nazvan po prestonici zemlje u kojoj je osnovna verzija osmišljena, i to prvenstveno za lov basa na gustom vegetacijom obraslim terenima, »tokio« se brzo raširio u SAD, a sve ga više otkrivaju i evropski varaličari, pre svega zahvaljujući činjenici da je sistem pod imenom Tokyo Rig kao žig registrovala Rapala VMC korporacija – u čijem je sistemu jedan od najvećih svetskih proizvođača udica za lov svim tehnikama, pa i varaličarenjem, na mamce od meke gume.
Tokio-rig ima originalne elemente, ali podseća i na (takođe u Japanu nastali) džika-rig (gde je olovo tik ispred udice, sa kojom je spojeno labavom vezom, preko alkice) i na drop-šot, ali i na neke druge varijante džigovanja sa otežanjem odvojenim od vorm udice. Ovaj sistem sastoji se od tanke čelične žice duge od oko 5 do 7 cm, na koju se sa donje strane navlači uteg od olova ili tungstena (volframa), čije se spadanje sprečava tako što se donji kraj žice potom savije kleštima. Takvo montiranje utega omogućava njegovu laku zamenu, bez prevezivanja sistema, ako nam zatreba veća ili manja težina. Na gornjem kraju je žica savijena tako da formira okce, kao na leptirastim varalicama. Preko njega se ona spaja sa alkicom za kačenje udica, na koju se navlači i vorm udica (ona može biti raznih oblika i veličina, primereno varalicama koje nameravamo da koristimo i ribama koje očekujemo). Za alkicu se kači i poslednji element montaže – vrtilica preko koje se tokio-rig spaja sa strunom.
Sistem je, dakle, sličan drop-šotu, ali je krući. Vorm udice koje se koriste za tokio-rig iste su kao i sve druge, a glavni kvalitet im je to što omogućavaju takvo montiranje mekanog mamca da vrh udice ostane skriven u telu, pa ona postaje praktično nezakačiva, što omogućava ribolov i na terenima sa obiljem raznog krša. Razlika u odnosu na sve ostale sisteme smišljene za takva mesta je u tome što je uteg postavljen na kratku žicu, spojenu labavom vezom sa udicom (i varalicom).
TOKIO-RIG MOŽE SE KORISTITI sa svim mamcima od meke gume, a pogotovo je efikasan sa onima koji su plivajući. On je na mekanom (muljevitom) dnu u velikoj prednosti u odnosu na klasičan džig ili na teksas montažu, jer sa njim varalica neće upadati u podlogu... (-Ceo tekst možete pročitati u Ribolovu br. 498-)