Jed­na od ra­ši­re­ni­jih za­blu­da u ve­zi s ri­bo­lov­nim pri­bo­rom jeste ta da je ma­ši­ni­ca to ja­ča što vi­še stru­ne sta­je na nje­nu špul­nu. Ta­kvom uve­re­nju se ne tre­ba mno­go ču­di­ti, jer je to de­ce­ni­ja­ma za­i­sta bi­lo tač­no. Da­nas, me­đu­tim, ve­ći ka­pa­ci­tet mo­že ali ni­po­što ne mo­ra zna­či­ti i ve­ću sna­gu...

Što­šta u pro­iz­vod­nji ri­bo­lov­nog pri­bo­ra odav­no ni­je ona­ko ka­ko je ne­ka­da bi­lo. Ko­li­ko god to če­sto da po­na­vlja­mo u ve­zi s ko­je­čim dru­gim, mo­ram da pri­me­tim da je svo­je­dob­no i u ovoj obla­sti bi­lo vi­še re­da i si­ste­ma, bar iz ugla nas ri­bo­lo­va­ca, pa je ne­ka­da bi­lo lak­še ku­pi­ti ono što nam tre­ba. Da­nas je mno­go to­ga za­ma­glje­no, što slu­čaj­no, a što (znat­no če­šće) na­mer­no, te do­brim de­lom ili pro­la­zi ne­pri­me­će­no ili zbu­nju­je pe­ca­ro­še, pre sve­ga one ma­nje is­ku­sne, ali ne­ret­ko i one sa po­pri­lič­nim sta­žom. Ta­ko, na pri­mer, po­sto­ji ši­ro­ko ras­pro­stra­nje­no ube­đe­nje da sva­ka ma­ši­ni­ca ko­ja pri­ma vi­še stru­ne ima i ve­ću sna­gu od istog mo­de­la ma­njeg ka­pa­ci­te­ta ka­le­ma. To is­pr­va zvu­či lo­gič­no, jer se mo­že po­mi­sli­ti da ma­ši­ni­ca ko­ja ima ve­ću špul­nu ima i ve­ći ro­tor, a sa­mim tim i ve­će te­lo. E, baš je tu če­sto »kva­ka«. Na­i­me, u sve ve­ćem bro­ju slu­ča­je­va, zbog ušte­de (tj. sma­nje­nja tro­ško­va), pro­iz­vo­đa­či na isto te­lo sta­vlja­ju sa­mo ve­će ro­to­re i špul­ne ili čak sa­mo špul­ne, te na taj na­čin iden­tič­no ku­ći­šte ko­ri­ste da bi na­pra­vi­li če­krk u vi­še ve­li­či­na (ista te­la upo­tre­blja­va­ju se i za mo­de­le raz­li­či­tih rob­nih mar­ki, ali to je već ne­ka dru­ga pri­ča). Do pre ne­ko­li­ko de­ce­ni­ja ta­ko ne­što bi­lo je mal­te­ne ne­za­mi­sli­vo, bu­du­ći da su ma­ši­ni­ce raz­li­či­tih ve­li­či­na (tj. nji­ho­vi me­ha­ni­zmi, te­la, ro­to­ri, špul­ne...) pra­vlje­ne sva­ka pot­pu­no za se­be, pa je ta­da za­i­sta va­ži­lo pra­vi­lo da je mo­del ko­ji pri­ma vi­še stru­ne ja­či. Ta­kav kon­cept pro­iz­vod­nje odav­no je mo­di­fi­ko­van (ili, da bu­de­mo di­rekt­ni­ji, na­pu­šten) jer bi tro­ško­vi bi­li ogrom­ni, a ce­ne ta­ko pra­vlje­nih ma­ši­ni­ca bi­le bi ne­u­po­re­di­vo ve­će ne­go što je­su, po­go­to­vo ako ne bi do­la­zi­le iz fa­bri­ka u azij­skim ze­mlja­ma sa jef­ti­nom rad­nom sna­gom, već iz onih u Ne­mač­koj, Ja­pa­nu, Šved­skoj...

mašinice

KOD MO­DE­LA VE­ĆEG ka­pa­ci­te­ta da­nas u mno­gim slu­ča­je­vi­ma ni ro­tor ni­je ve­ći, već se sa­mo uba­ci ne­što du­blja špul­na, a ma­ši­ni­ca se pro­da­je pod »ve­ćim bro­jem«, što mo­že kup­ca da do­ve­de u za­blu­du, jer za­klju­ču­ju­ći lo­gič­no... (-Ceo tekst mo­že­te pro­či­ta­ti u Ri­bo­lo­vu br. 380-)