Nije iole iskusnijim ribolovcima nepoznato da predatori mogu da se naviknu na neke varalice i prezentacije s kojima se često sreću i da počnu da ih izbegavaju. S druge strane, ima i veštačkih mamaca čija lovnost, čini se, danas nije ništa manja nego pre nekoliko decenija ili pre stotinak godina. Između tih krajnosti svakako treba tražiti formulu uspeha
U prvom ovogodišnjem broju njemačkog ribolovačkog magazina Raubfiš (njem. Raubfisch, u prevodu – grabljivica) naišao sam na veoma zanimljiv tekst na važnu temu – koliko su grabljivce zapravo »pametne«. Još na fakultetu sam sa velikim zanimanjem čitao gotovo sve iz komparativne psihologije. To je grana psihologije koja se bavi proučavanjem ponašanja životinja, u nadi da ćemo tako bolje razumjeti i naše, ljudsko ponašanje. Kada bih morao ukratko odgovoriti da li me ta saznanja čine uspješnijim ribolovcem, rekao bih – bez sumnje. Već samo prihvatanje činjenice da i prostije životinjske vrste, poput riba, imaju sposobnost učenja, a kroz to postaju i »pametnije«, uveliko je odredilo moj odnos prema ribolovu, koji se ogleda u stalnom traženju novog i neprekidnom eksperimentisanju s onim što već imam.
SUPROTNO TOME, NIKADA NISAM olako prihvatao onu široko ukorijenjenu »mudrost« da će riba kada »radi«, tj. kada prosto »hoće«, uzeti bilo šta što joj se ponudi. Kao dokaz toj tvrdnji često se dijele zanimljivi video-sadržaji, ponekad i bizarni, koji nam pokazuju kako ribolovci-avanturisti uspješno love ribu (najčešće štuku), koristeći kao varalicu gotovo sve što čovjeku može pasti na pamet – od igračkica iz kinder-jajeta do seksualnih pomagala. I tako, vjerujući sopstvenim očima, lako dođemo do pogrešnog zaključka, da će grabljivica, pošto uzima i ono što nije ribolovu namijenjeni mamac, kada »radi« uzimati bilo šta.
MEĐUTIM, ISTINA JE DRUGAČIJA – ribe na tim snimcima zapravo napadaju ono što gotovo nikome prethodno nije palo na pamet da koristi kao varalicu. Ti krajnje bizarni ali zato sasvim originalni »vještački mamci« uspješno su »zaobišli« sve ono što su ribe prethodno naučile da ne uzimaju putem klasičnog uslovljavanja, operantnog učenja i habituacije (efekta navikavanja) – vrstama učenja za koje su van svake sumnje sposobne. Iskustvo koje ribe stiču učenjem (a osnovni preduslov učenja je ponavljanje iskustva) postaje posebno bitan faktor u tzv. uhvati i pusti ribolovu i na vodama (naročito zatvorenim) ... (-Ceo tekst možete pročitati u Ribolovu br. 629-)